Laos deel 2

5 maart 2014 - Luang Prabang, Laos

De eerste dag in Luang Prabang hebben we met een fiets de stad ontdekt en meerdere tempels bezocht. De dag afgesloten met weer een mooie zonsondergang over de stad. Voor de dag erna een trip geboekt naar een grot met duizenden buddha beelden. Met een bootje de volgende ochtend richting de grot. Een mooie boottocht van een paar uur en tussendoor nog gestopt bij een whisky village. Natuurlijk moesten we de lokale whiskey effe proeven! Na een lekkere borrel zijn we verder naar de grot gegaan. Hier staan veel oude en nieuwe buddha beelden die er door monniken de afgelopen eeuwen zijn neergezet.
De dag erna kwamen Matthijs en Shirley naar Luang Prabang en hebben we samen een trip geboekt naar de beren en watervallen. Een leuke dag met elkaar gehad en toen begon de ellende voor de heren. We zijn naar de nachtmarkt geweest en de dames hadden de smaak goed te pakken! We hebben wel vier uur over de markt gelopen en meerdere spullen gekocht! Matthijs was de onderhandelaar en hierdoor hebben we toch weer veel van de prijs afgekregen. Matthijs en Shirley zijn de dag erna weer vertrokken en wij hebben wij een rustdag gehad.
Na vijf dagen in Luang Prabang werd het tijd om verder te trekken, een busreis van een paar uur naar Nong Khiaw. In de bus kwamen we in contact met Larissa uit hoofddorp en we besloten om samen op zoek te gaan naar een leuke bungalow. Het dorp ligt tussen de bergen en de uitzichten zijn prachtig. Binnen 5 minuten zaten we in een bungalow aan het water met een hangmatje op het balkon. Beter kan niet :) Het enige nadeel was dat ik niet zo goed te pas was. Ben die nacht meerdere keren op het toilet geweest en de volgende dag in bed gelegen. Kirsten is die dag met Larissa op pad geweest.
De volgende dag zijn we met z'n drieën naar het viewpoint gelopen. Het was een wandeling van anderhalf uur berg opwaarts. Eigenlijk te warm om te lopen maar het was zeker de moeite waard. Na een tijd op de top te hebben gezeten zijn we naar beneden gelopen. Het ging een hele tijd goed totdat Kirsten besloot om uit te glijden en haar hand open te halen. Uiteindelijk viel de schade allemaal wel mee.
Na een paar dagen met zijn drieën de boot genomen naar Muang Ngoi. Hier zijn we twee nachten gebleven en hebben een village bezocht. Een lange wandeling van een paar uur in de brandende zon, maarja zo blijven we nog een beetje fit en dit hadden we ook niet willen missen.
Vanuit Muang Ngoi zijn we de 27ste naar Muang Khua gegaan, weer een hele mooie boottocht van vier uurtjes. Hier zijn we maar 1 nacht gebleven om daarna door te gaan naar Luang Nam Tha. Het was weer zigzaggen tussen de bergen door maar goed te doen. Hier zijn we ook 1 nacht gebleven en de volgende ochtend zijn we naar Muang Sing gegaan, een stadje in het noorden van Laos tegen de border aan van Myanmar en China. We hebben een slaapplek gezocht en daarna hebben we een driedaagse trekking geboekt.
De volgende ochtend werden we vroeg opgehaald door de tuk tuk om te beginnen aan ons volgende avontuur. We moesten de eerste dag 6 uur lopen door de bergen.Ondanks dat we in een gebied zaten met o.a. beren en tijgers gaf de gids aan dat we deze dieren (waarschijnlijk) niet gaan zien, toch blijft het spannend!!
We waren eind van de dag weer helemaal gesloopt want lopen met 38 graden is niet altijd een pretje.
Opgelucht kwamen we aan het einde van de dag aan bij een village waar de Akha stam leeft. We hebben hier geslapen in het huis van de chief. De mensen hebben nog niet veel toeristen gezien dus ze waren een beetje bang voor ons, voornamelijk de kinderen. Het was nog traditioneel en ongelooflijk dat mensen op deze manier kunnen leven. Tijdens deze dag kregen we ook eten aangeboden en we moesten af en toe vriendelijk bedanken en het maar bij rijst met groente houden. We hadden niet zoveel trek in kippenpoten met nagels, ogen of bijvoorbeeld hersenen van een varken.Tegen de avond kregen we een Akha massage, dit is een massage zonder olie en vrij hard. Wat heb ik gelachen toen ze in de kuiten van Kirsten begonnen te knijpen. Na de massage het bed opgezocht en gelukkig waren we erg moe en hebben wel een beetje kunnen slapen (op een paar houten planken).
De tweede dag was aangebroken en we moesten weer veel lopen, berg op, berg af, berg op, berg af, jungle in jungle uit. Na een zware beproeving van 7 uur kwamen we aan op onze slaapplek in de jungle. Ons bed bestond uit opgestapelde bananen bladeren. We waren er nog maar net en we zagen de eerste grote spinnen al lopen.
Onze gids had een lekkere maaltijd klaar gemaakt en daarna hebben we een poging gewaagd om te gaan slapen. Diep de slaapzak ingekropen en maar hopen dat er geen dieren bij ons kwamen. Dit was een nacht die ik voor geen goud over zou doen. Ik deed mijn lampje aan om toch nog effe te checken of alles veilig was en schrok me dood op het moment dat ik een slang naast me zag liggen! De gids vertelde ons (gelukkig) pas de volgende ochtend dat het een zeer giftige slang was. In Laos denken mensen dat het geluk brengt als je een slang ziet, maar zo voelde ik mij niet!
We waren allebei blij dat we we de zon weer zagen opkomen na een slechte nacht slapen. De laatste dag hebben we een grot bezocht en zijn we begonnen aan onze laatste wandeling. We moesten meerdere riviertjes oversteken en daarna was het nog twee uur lopen.
De trekking was weer een hele ervaring, maar dit doe ik nooit meer. Bij terugkomst kregen we een lunch aangeboden bij onze gids thuis en daarna zijn we op het busstation afgezet om gelijk door te gaan naar Luang Nam Tha. Hier hebben we een heerlijke douche genomen en heb ik in bad gezeten, we hadden een kamer genomen met iets meer luxe. Op dit moment zitten we in de bus richting Vietnam.

Foto’s

2 Reacties

  1. Harrytewierik:
    6 maart 2014
    Hallo avonturiers.
    Het houdt maar niet op met jullie.
    Wel zou ik Remco willen adviseren om ook eens wat intervaltrainingen te doen. De basisconditie is voldoende na al die wandeltochten. Kun je straks zo weer aansluiten.
    Nog een prettig(er) vervolg van de reis.

    GR.
  2. Kirsten:
    8 maart 2014
    Hey Harry,
    Dat heb ik zelfs al een paar keer gedaan. Hahah. Kijk natuurlijk wel uit voor overbelasting van de spiertjes. Heb ik wel eens problemen mee gehad ;)